080831

Då var man hemkommen från Ystad igen. Det var en mysig helg även om jag vart lite skeptiskt mot den. Vi bodde alltså i en stuga. På en camping. Med en järnväg bara 6 meter bakom. Ni anar inte vilket ljud tågen förde långt in på natten. När man låg där och läste i mörkret och tystnaden var dövande kunde man höra hur tåget närmade sig och 5 sekunder senare dånade det förbi huset. Det liksom väste och huset skakade en aning.
Aja. På fredagen var de chill i stugan med räkor och sånt. Lördagen spanade vi runt inne i Ystad (mysig stad btw) och därpå väntade stranden :)
Avslutningsvis besökte vi Kåseberga och Ales stenar. Inte första gången jag vart där precis, men fan så lika vackert varje gång :)



Vart nyss ute och joggade en runda. Lite situps och sånt på det och vi har sensommarens första träningspass. WOOHO!! Eller är det höst ? Hmm...
Men iaf! Victor vart väldigt duktig och tipsade mig om VLC ikväll!!! Jag som upptäckt att mina nerladdade filmer etc inte längre går att spela upp i mina förut närvarande program upplevde en utomordentlig lycka när jag upptäckte att det funkade fan så bra i mitt nya VLC..
Och jag är mycket säker på att duu där hemma sitter och tycker att jag är en mycket osmart flicka som inte klarar mig själv..



Okej vi kör en sån här istället. I ämnet form har vi ju en bok att läsa på en månad.. Sonderkommando, ett vittnesmål, efter hundra sidor och därmed halva boken måste jag säga att JAA den är mycket bra. Fängslande, spännande och lättläst :P

Handlar om andra världskriget om man inte förstår det av namnet. Om en gammal man som vittnar och berättar om sin ungdom, vilken förstörs av tyskarna. Han var redan innan kriget i fattig ställning. Italiensk jude bosatt i Grekland. Hans italienska ursprung ger honom tur under den första tiden då det kommer till behandlingen av judar. Men tiden kommer då även hans identitet blir till ett såkallat "stycke". Efter en tid i olika typer av fångenskap, sänds han till sonderkommando = specialkommando. De fångar, judar, som mot mer mat och mer humanska kapon tvingas utföra de värsta arbetena i auschwitz birkenau. Hjälpa de skräckslagna nyanlända judarna att klä av sig, leda in dem i gaskammaren, höra deras skrik och gråt väntandes i 10-12 minuter på att allt ska tystna och sedan dra ut de hundratals liken i urin, blod, avföring, svett, osv till krematoriet.

Boken är förstås riktigt hemsk. Tänka sig att allt det här verkligen har hänt är helt oförståligt. Hur fan kunde en sån här sak hända egentligen ?!

Nu ska jag kasnke se en film om jag pallar. God natt :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0