I ett maktlöst chocktillstånd

Fick ett sms för några timmar sedan och det gjorde mig riktigt jävla rädd. Det kom från Emmy och innehöll en fet beskriving på hur kränkt och tom hon kände sig.
Ni kan ju tänka er hur nervös man blir då. Självklart försökte jag få tag på flickan omedelbums men det hann gå en timme förrän jag hade henne på luren.
Det hon råkat ut för är väl egentligen inget "farligt" dirrekt.
Men det kan bjuda på en ordentlig chock för en som råkar ut för det
För jag har själv råkat utför det, den gången tsm med Emmy. Jag är så ledsen att hon ska behöva uppleva detta igen. Det händer väl varje dag men man ser aldrig det.
Det jag snackar om är ren jävla förnedring.


Det var i ettan. Jag och Emmy var på H&M och jag skulle ha en maskara. Vi stod läänge och granskade alla varianterna medan vi snackade om annat. Inget ovanligt med det. Vi hade en livlig diskussion och plötsligt fick jag syn på ett par. En av mina närmsta vänner hade haft ett stormigt försök till förhållande med killen, som även gick i hennes klass. Så jag och Emmy snackade diskret om dem båda medans vi blickade bort mot dem en stund. Efter ett tag fortsatte vi genom H&M, genom ungdomsavdelningen och ut. Vi snackade skrattandes då vi kände någon greppa våra armar. Vi hade hunnit sisådär 10 meter från affären och då vi vände oss om stod en biffig vakt och glodde på oss. Han var i 25-årsåldern, mörkhyad och jag har aldrig sett honom förr. Det visade sig att han var inkallad för att det var en sån dag med ovanligt mycket folk på stan. Han var helt lugn och bad oss plocka fram den. Det där lät väl bra fint. Vi fattade inte ett skit. Men han upprepade sig och det började skjunka in vad han menade. Men jag kunde ändå inte fatta det hela och fortsatte därför fråga vad han ville. "Fram med det ni stal"
Efter de orden började paniken framträda. Vi försökte desperat förklara för honom att vi inte stulit något. Vad som först kändes som ett skämt förvandlades till ett helvete på nolltid. Jag visste ju självklart att jag var helt jävla oskyldig men eftersom han var så jävla envis började man ju tycka att ens egna ord lät falska. 

Vi gick genom ungdomsavdelningen
haffade av det offret. 
Han i mitten med våra armar hårt greppade. 

Jag var i chocktillstånd.
Alla stirrade. ALLA STIRRADE SÅ IN I HELVETE
Deras jävla blickar sa allt dem tänkte.

"Va bra att han fått tag på sådana ligister"
"Jävla snattare, skyll er själva"

 "Fyfan"
"nyfikenhet, utandning"


Behandling på detta vis är ren jävla förnedring.
Förrutom att vi gick förbi som jag nämde innan, ovanligt mycket folk passerade vi ju även kassan.

Det kan inte hjälpas men jag började ju undra om Emmy tagit nåt. 

Efter förnedringen och en hissresa till ovanvåningen kom vi till kontoren. På ett av dem satt en anställd. En sån där kontorsnisse i telefon. Vakten meddelande att han var där med "dem" och behövde rummet. Nissen såg aningen stressad ut, han nickade, sprang omkring med stora steg med blicken i marken, som att han inte ville möta en snattares blick.

Allt var bara förnedring.
Inne på kontoret. Dörren var stängd. Bara den självsäkra vakten och vi. Han bad oss återigen plocka fram det jag stal. Japp ni läste rätt. Nu förstod jag hur dum jag varit som tänkt så om Emmy. Vaktens fulla uppmärksamheten var riktad dirrekt mot mig. Han hotade med att visa band på att jag stoppat upp en maskara i ärmen. Han tjatade på, lugn men jävligt självsäker och envis. Hans äckliga mörka blick var helt jävla genomträngande. Han hackade och hotade mig. 
Chocken hade lagt sig något, nu var jag bara förkrossad. Mosad till golvet. Här fanns inget utrymme för maktkänsla eller hopp. Mitt ansikte var svullet och blött. Han kroppvisiterade oss, letade igenom våra väskor. Men gav inte upp.
Nu förändrades attityden.
Ond, stressad och arg ville han få fram var vi gjort av den.

Efter vad som kändes som en evighet gav han upp. Han kunde inte göra ett skit. Han tog oss till hissen med orden; jag vet att du gjorde det. Nere på ungdomsavdelningen igen träffade vi en av kassörskerna. Han berättade för henne att han inte hittat nåt..
"Ni får gå för denna gången och kom aldrig mer tillbaka"




Nu i efterhand vet vi att sådana handlingar är tjänstefel. Vi kunde ha anmält den jävlen. Men..
han hade bara gjort sitt jobb.
Gjort sitt fucking jobb.

Med vissa tjänstefel..

Jag vågade inte komma i närheten av affären på veckor. Våra föräldrar och mängder av vänner ringde upp företaget, besökte affären skrek och skällde ut personalen, hotade med rättegång osv.



Emmy blev oskyldigt anklagad för sminkstöld idag. Haffad och utfrågad av två vakter mitt på gatan mellan H&M och Lindex. Framför en fylld uteservering till Trendie. Framför passerande blickar. Anklagande blickar.
Dem höll henne länge. Hon hann förklara, chockeras, känna rädslan, hjälplösheten, maktlösheten, knäckas och bryta ihop.
Jag har inte fått samtalets närmre detaljer men jag vet hur allting känns. Allt är förnedring. Tillslut släppte de henne.

Jag vet att hon mår bra nu och det glädjer mig verkligen.

Man kanske inte tror det är så hemskt, men vill endå hålla sig undan från att det ska hända en själv. I vissa fall kanske det upplevs mindre hemskt eller kanske hur lugnt som helst.
Men det vi upplevde var ett helvete.
Trots att några vakter bara gjorde sitt jobb..




 


Kommentarer
Postat av: Sara

men fan vad ni överdriver :P så farligt e det inte

jag har med blitt frgad så på aima och carlings

2008-08-25 @ 19:52:32
Postat av: Svar

Om du inte kan förstå det så är det för du inte upplevt det. Vakter beter sig jävligt olika..

2008-08-26 @ 23:07:32
URL: http://filuribur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0